Rederijen introduceren nieuwe brandstoftoeslagen om CO2-reductie na te leven. Dit kan leiden tot hogere zeevrachtkosten. Dit als gevolg van de mondiale zwaveleis, een initiatief genomen door de International Maritime Organization (IMO).

Hogere milieueisen dwingen rederijen tot maatregelen

De maximaal toegestane uitstoot van zwavel wordt vanaf 1 januari 2020 van 3,50% verlaagd naar 0,50%. Dit betekent dat rederijen vanaf 2020 op een duurdere laagzwavelige brandstof moeten varen om hieraan te kunnen voldoen. Er bestaan ook andere manieren waarmee aan deze nieuwe norm kan worden voldaan, zoals het overstappen op uitlaatgaswasinstallaties zoals scrubbers of het overgaan naar een schonere alternatieve brandstof zoals LNG. Dit is echter voor veel rederijen (nog) geen optie, omdat deze alternatieven technisch niet altijd mogelijk zijn of aanzienlijke investeringen vereisen. De laagzwavelige brandstof lijkt dus de meest voor de hand liggende oplossing, maar deze brandstof is wel 70% tot 100% duurder dan de huidige hoogzwavelige brandstof.

Verschepen wordt duurder door introductie van zwaveltoeslag

Om de hogere brandstofkosten te dekken zullen rederijen een zwaveltoeslag implementeren. Dit is een toeslag bovenop de standaard zeevrachtkosten, die uiteindelijk wordt doorberekend aan verladers. De regelgeving gaat pas vanaf 2020 in, maar Maersk wil de zwaveltoeslag al in 2019 invoeren. De hoogte van de kosten is nog niet bekend.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Of heeft u behoefte aan een sterke partner die constant op de hoogte is van de voor u relevante marktontwikkelingen? Neem dan contact met mij op via sten.wever@allportnetherlands.nl of bel 010 3021 000.

 

scrubbers allport netherlands
Liveshot van het transport van een scrubber voor een van onze bekende klanten uit de cruisesector, georganiseerd door Allport Netherlands.